00001.png 00002.png 00003.jpg 00004.png 00005.png 00006.jpg 00010.jpg 00011.jpg 00012.jpg 00013.jpg 00018.jpg 00019.png 00020.png 00021.png 00022.png 00024.png 00028.png
JONGSTE JEUGD
JEUGD
SENIOREN
Favoriete team(s)
arbitrage_informatie
Arbitrage

Dat bij hockey ook scheidsrechters en spelregels nodig zijn is uiteraard wel duidelijk. De spelregels worden bepaald door de hockeybond (KNHB) en dienen strikt te wordden nageleefd door de scheidsrechters.
De scheidsrechters kun je verdelen in clubscheidsrechters (CS), scheidsrechters+  (CS+) en bondsscheidsrechters. De laatste worden door de bond toegekend aan bepaalde hockeywedstrijden. De overige wedstrijden worden begeleid door clubscheidsrechters. De clubscheidsrechters worden daarvoor door onze club opgeleid en ontvangen bij het behalen van het scheidsrechtersdiploma een kaart. Voor onze juniorleden in de A-B lijn is het behalen van zo'n scheidsrechterskaart een verplichting. Hierdoor kunnen zij de C en D jeugd fluiten en daarnaast leren ze de spelregels goed kennen. Voor de allerjongste hockeyers wordt er voor de begeleiding een beroep gedaan op de ouders, zodat ook zij opgroeien met de spelregels. Overigens kunnen ouders vrijblijvend aansluiten om een kaart te halen. Het is toch super om ook de spelregels te kennen van de sport waar uw zoon of dochter in speelt?
CS+ is een opleiding voor een stap boven de clubscheidsrechter, maar je blijft hierbij wel gewoon op MHC de Warande fluiten. Je wordt opgeleid en begeleid door een ervaren leercoach die je tijdens een aantal workshops beter gaat laten fluiten. Hierdoor kun je ingezet worden bij de wedstrijden van de hogere teams. Voor deze CS+ scheidsrechter moet je rekenen op een periode van een half tot een heel jaar, waarbij je na een positieve eindbeoordeling zelfstandig ingezet gaat worden. Voor meer informatie: [email protected]

Op goede wijze afronden van het DWF door scheidsrechters

Het digitale wedstrijdformulier (DWF) wordt niet altijd volledig ingevuld en afgerond door scheidsrechters. De afdelingen Arbitrage en Competitie willen dit graag verbeteren. Om dat te bereiken hebben ze op schrift gesteld waarmee je rekening moet houden bij het invullen van het DWF.

Wanneer je als scheidsrechter gele en/of rode kaarten invoert heeft dat als effect dat het digitale wedstrijdformulier opnieuw open komt te staan voor de collega die al heeft afgerond. Het geven van kaarten en door wie ze gegeven worden bepalen daardoor de volgorde van afronden door de scheidsrechters.

Dit zijn de drie mogelijke invulscenario’s:

[A] In een kaartloze wedstrijd maakt de volgorde niet uit; gewoon z.s.m. invullen en afronden.

[B] Als één van beide scheidsrechters één of meer kaarten heeft gegeven, laat deze het formulier dan als eerste invullen. Rond het allebei z.s.m. af.

[C] Indien beide scheidsrechters kaarten gegeven hebben is het van belang af te spreken wie het DWF het eerst invult. Daarmee bepaal je wie van jullie twee de laatste en dus derde afronding doet.

Deze extra controleronde zit in de applicatie, zodat altijd twee paar ogen zien welke kaarten worden ingevoerd.