00001.png 00002.png 00003.jpg 00004.png 00005.png 00006.jpg 00010.jpg 00011.jpg 00012.jpg 00013.jpg 00018.jpg 00019.png 00020.png 00021.png 00022.png 00024.png 00028.png
JONGSTE JEUGD
JEUGD
SENIOREN
Favoriete team(s)
declub_vertrouwenspersoon

Vertrouwenscontactpersoon binnen MHC De Warande

Onze vereniging wil natuurlijk een veilige vereniging zijn, waar iedereen met plezier bezig is met haar of zijn sport: hockey. Daarnaast verwachten we dat we er met elkaar alles aan om juist zaken als pesten, conflicten en ruzie, discrimineren en seksuele intimidatie binnen onze vereniging te voorkomen.

Helaas wijst de praktijk binnen diverse sportverenigingen uitdat er momenten en gebeurtenissen zijn waarbij grensoverschrijdend gedrag helaas niet voorkomen konworden.Hierbij geldt dat door er snel over te praten voor kan zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie, het niet verergert en herhaling voorkomen kan worden.

Dat is dan ook één van de redenen waarom we binnen MHC De Warande twee vertrouwenscontactpersonen hebben. Dit zijn Birgitte van Poppel en Boukje Lodewikus. Zij vormen een centraal aanspreekpunt om met elkaar zorg te dragen dat de wijze waarop we met elkaar binnen de club omgaan leuk en veilig blijft.

Taken

• Signaleren
  • Centrale opvang/aanspreekpunt
  • Doorverwijzen indien gewenst/nodig
  • Adviseren en stimuleren van preventieve maatregelen

Bij de uitvoering van de taken wordt het protocol van de KNHB gevolgd. Je vindt het protocol hier: Protocol sociaal veilige sportomgeving

Voorkomen is beter dan genezen

De vertrouwenscontactpersoon is er ook voor vragen die kunnen spelen voor er problemen zijn. Bij een vertrouwenscontactpersoon kun je terecht met vragen die je niet makkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Dit geldt voor trainers, coaches, ouders, begeleiders en teamleden. Daarbij: snel melden, er over praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie maakt dat deze niet verergert en ook herhaling kan zo voorkomen worden.

Wanneer kun je terecht bij de vertrouwenscontactpersoon van de vereniging?

Als je vragen hebt of de manier van omgaan met elkaar binnen jouw team klopt, dan ben je welkom bij de vertrouwenscontactpersoon.
De vragen die je hebt kunnen gaan over:

• Pesten en gepest worden.
  • Het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort.
  • Grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach ervaar je als onprettig.
  • Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft.
  • Je maakt je zorgen over de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team.
  • Je vraagt je af of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is.
  • Iemand heeft je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag.

Vertrouwelijkheid

Jij kunt zelf kiezen om met één van de vertrouwenscontactpersonen of met beiden te praten. Van deze vertrouwelijke gesprekken wordt niemand inhoudelijk op de hoogte gesteld, zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven of van op de hoogte bent. Ze dienen echter wel elke melding geanonimiseerd aan het bestuur te rapporteren. In gevallen waarbij de acute veiligheid van de vraagsteller(s) of anderen gevaar loopt of er sprake is van een strafbaar feit, zal de vertrouwenscontactpersoon haar vertrouwelijkheid moeten doorbreken. Het liefst met toestemming van de vraagsteller, maar in ieder geval met medeweten.

Meldingen

Voor ieder lid en vrijwilliger geldt een meldingsplicht bij ieder redelijk vermoeden van ongewenst of grensoverschrijdend gedrag tegenover een ander lid of vrijwilliger. Een melding kan gedaan worden bij het bestuur of de vertrouwenscontactpersonen.

De vertrouwenscontactpersoon brengt altijd het bestuur op de hoogte van een melding omdat het bestuur verantwoordelijk is voor een veilige sportvereniging. Dit gebeurt geanonimiseerd. Het bestuur beoordeelt hoe vanuit de bestuurlijke verantwoordelijkheid moet worden gehandeld. Als dit handelen vereist dat de vertrouwelijkheid moet worden opgeheven, zal de melder hierover uitleg krijgen van de vertrouwenscontactpersoon.

Meldingen van seksuele intimidatie zijn we verplicht te melden bij de vertrouwenscontactpersoon van de Koninklijke Nederlandse Hockeybond en bij het Centrum Veilige Sport Nederland.

Contact

Onze vertrouwenscontactpersonen zijn Birgitte van Poppel en Boukje Lodewikus. Zij zijn te bereiken op het volgende mailadres:[email protected] of telefonisch: 06-38850875 (Birgitte)